onsdag, juni 04, 2008

Läkare är diktatorer

Jag fick en liten bok med journalgrodor av DM som tack för att jag bloggat under strejken och låg och asgarvade på sängen när jag läste den. Timpa tyckte det var svårt att förstå det roliga i det. Kanske måste man jobba i vården för att riktigt fatta. Jag försökte i alla fall förklara för honom att läkarsekreterarna skriver rent läkarnas diktat. Ibland kan det de talar in bli tokigt i skrift. Och så fick jag förklara för honom vad ett diktat är, att de dikterar, spelar in, vad de vill ha journalfört och att sekreteraren skriver in det åt dem. Aha, svarade Timpa då, de är diktatorer! Med glimten i ögat såklart. Jag tyckte det var roligt. Här kan du läsa journalgrodor.
Nu menar jag alltså inte att grodorna enbart uppstår genom tokiga diktat, det var bara några grodor som det så tydligt märktes att i talspråk lät det bra men i skrift blev det tokigt. Även jag skriver riktiga grodor ibland :)

Inga kommentarer: