måndag, augusti 17, 2009

Gotland 09

Resan började på allra sämsta sätt, med försenat flyg. Avgången flyttad från 0900 till 1820. Det var drygt. Och så missade vi en fin solig dag på Gotland. Lite kväll fick vi i alla fall njuta, hos Lisbeth, med god mat på verandan. Tack Lisbeth!
Sedan intog vi Kneippbyn. I världens minsta rum skulle vi kampera tre pers i 5 nätter. Det gick, men sömnen blev lidande för oss alla.

På måndagen skulle Lisbeth skjutsa mamma till Rågåkra och vi hängde på. Först till Klintehamn och köpte en blomma till pappas grav. Sedan beundrade vi min faster Bettans trädgårdsland och blev bjudna på fika innan vi åkte med L tillbaka igen. Tack Bettan för goda kakor!

Det blev slapp på rummet resten av dagen och en flaska vin på restaurangen. Fast killarna hann även med en tennismatch. Glömde berätta om vår morgonpromenad. Vi klättrade på stenarna längs kusten från Kneippbyn till Fridhem. Mycket mysigt och många fossiler plockade och beundrade.

Nästa dag skulle vi sola men solen gick i moln. Timpa ville sova och vi gick på Vattenland. Det var ju gratis för oss. Jag åkte en hemsk rutschbana som hette Bullet, nu även kallad lavemanget. Jag tappade min Bh och fick grymt ont i baken. Sedan var jag landkrabba. Senare gick vi iväg en bit och killarna körde go-kart. Jag beundrade dem på avstånd. En sväng i sommarland blev det också fast vi var för gamla för detta place. Även om Pippis hus lockade mig till ett besök. Och jag åkte rutchkana ut så som man ska. Sen spelade vi minigolf. Togge vann.

Onsdagen blev Visbydag. Vädret sådär men ganska varmt i luften. Vi fikade mysigt och lunchade gott. Sen blev det regn och hemfärd. Tur det fanns TV på rummet och att vi hade laptopen med. Annars hade Timpa försmäktat. Dock åkte han en runda go-kart till samt en snabb sväng på vattenland där hann och Togge betedde sig vansinnigt. Sedan konstaterade Timpa att Vattenland inte var något för honom.

Maten på Kneippbyn var under all kritik. Restaurangen var så dyr så den provade vi aldrig. Men Sibylla hade goda burgare och räddade oss några gånger. Kvällsmat två dagar i rad blev kanelgifflar, läsk, ostbågar och chips. Huga, fast prisvärt.

Torsdag, bröllopsdag. Vi sökte upp min svägerskas syster och hennes man i Visby och fick åka med dem till Östergarn. Där blev jag rörd och ögat vått. Det var ett litet men ack så vackert bröllop. Efteråt fin lunch i Herrvik. Tack för den!

Sen fick vi ånyo skjuts, denna gång till Ljugarn där jag återupplevde barndomsminnen vid vandrarhemmet och bland de gamla fiskarbodarna. Härligt trots regn. Började frysa.

Sedan till Rågåkra för mera fest och presentutdelning. Den här gången med stora släkten , i farfars gamla hus som Peter och Lotta hyrt några veckor. Mycket trevligt. Jättekul att träffa er alla släktingar! Tillsist började den långa dagen ta ut sin rätt och vi var dödligt trötta. Fick skjuts tillbaka igen av Cissi och Ulf, sa farväl och tackade för dagen. Hoppas att brudparet är lika nöjda som vi med deras dag.

Sedan var det redan fredag och hemresa. Vi fick skjuts av Inga till flyget så att vi fick träffa henne också en liten stund. Trevligt. Hemresan gick utan bekymmer och hemma väntade go liten katt. Så kelig, så kelig och underbar. Tack Emma för hjälpen med katt. Och tack Janet för hjälpen med vattning i kolonin. Utan er hjälp hade vi inte kunnat åka.

2 kommentarer:

lisa sa...

Kika in! Såg att vi hette nästan samma på bloggen om man nu kastar om bokstavarna:)Kram!

lisa sa...

Kika in! Såg att vi hette nästan samma på bloggen om man nu kastar om bokstavarna:)Kram!