måndag, juni 21, 2010

Bröllopsyra

Trä?
Tigeröga?


Själv är jag yr helt utan bröllop. Varför vet jag inte men jag stressar jämt upp mig över småsaker. I år firar Togge och jag 5-årig bröllopsdag. Det är ju helt sanslöst, 5 år! Var blev de av? När vi nu varit gifta så länge så tänkte jag kolla lite på vad det heter när man varit gift just fem..
Och vad upptäcker jag? Jo, det kallas för TRÄ-bröllop. TRÄ! Och kollar man vidare så ser det då ut så här:

1 år Bomulls
2 år Pappers
3 år Läder
4 år Blommor
5 år Trä
6 år Sockerbröllop
7år Yllebröllop
10år Porslins
12år Siden
15år Kristall
20år Brons
25år Silver
30år Pärl
40år Rubin
50år Guld
60år Järn
75år Diamant

Säg mig VEM har hittat på detta???? Det är ju hur fånigt som helst.Sockerbröllop, yllebröllop??Läder? Borde det inte heta läderbröllop när man varit gift nånstans över 30 år? Seeeegt som tusan liksom. Och järnbröllop på 60 års bröllopsdan, hur tjusigt känns det?? Nej jag tänker inte fira nåt så tramsigt.Silver, pärl, rubin, guld, diamant är helt ok. Men jag behöver nog inte oroa mig över det där med järn..så länge lever jag inte. Lite tur att jag gifte mig sent i livet.Ärligt talat kunde de väl ha hållit sig till sten och mineral liksom. Diabas-bröllop, kattguld-bröllop, granit-bröllop. Eller ametist, agat, rosenkvarts..det finns ju så många fina. Det ska jag införa!
5 år..vad kan passa då..om vi bara tar fina stenar..tigeröga eller bärnsten kanske? Jag ska minsann fundera på det.


Inga kommentarer: