onsdag, september 26, 2007

Nypon


13 kommentarer:

Anna-Eva sa...

Jag är förtjust i vresrosor och jag blir glad av deras vackra nypon. Fast annat var det förr när pojkarna kastade nypon, eller kletade nyponfrön på mig för att det ansågs att det var som klipulver.Dumma pojkar :)

Miss Marie sa...

nypon ar verkligen sensommar for mig, skolstart... harligt! :)

Anonym sa...

Vi hade en hel nyponhäck ute vid lekplatsen när jag var liten. Det var ju som gjort för oss dumma pojkar.

Klipulver var ju väldans roligt så länge man var på rätt sida.

Och så tänker jag ju naturligtvis på Söndermarken. Vilket leder tankarna till Guan Yin och Taiwan... och vidare till IKEA.

Outgrundliga äro nyponens vägar.

Boel sa...

Nyponbuskar är vackra! Fin bild.

Anonym sa...

Mmmm....fick mig att tanka pa nypon soppa! kanner igen det dar med kli pulver oxa!

Della sa...

När jag var liten var det nyponbuskar planterade nästan hela vägen hemmifrån och ända till kiosken där jag köpte godis i smyg. Så jag gillar anblicken av nypon. Och dessutom är nyponsoppa väldigt gott.

Sarah sa...

Jag minns med att det var så många nyponbuskar påväg till skolan när jag var liten. Inte goda som på bilden men väldigt god att dricka!

Admin sa...

Nypon kastar en tillbaka till barndomen :-) Vi plockade nypon och sålde till alla grannar som var för snälla för att säga nej. För ingen ville väl egentligen köpa nypon?!

Anonym sa...

Nypon är jättegoda att äta också. Prova att ta ur "klipulvret" och rosta dem i ugnen med lite olja. Jättegott till grillat mm.

Marsala sa...

Blev du förtjust i våra fruktansvärda vresrosor!? Jag gillar nypon UTAN buskar. Hehe. Särskilt syltade till rådjursstek :D

Anonym sa...

Vresrosor är det bästa som finns, doftar gott, söta goda nypon.

Mildamakter sa...

Nu blev jag sugen på nyponsoppa med sådan där små mandelbiskvier och vispad grädde. Jag fick alltid det när jag var hos farmor när jag var liten och jag har nog inte ätit det på minst 40 år, så det är dags igen :o)

Åsa sa...

Fniss, klipulver, det var länge sedan. Kanske dags igen:)