måndag, september 10, 2007

Lägesrapport

Nu är det bara en vecka kvar tills min son kommer hem igen. Egentligen är han färdigutredd och vill inget hellre än flytta hem och börja skolan men det är så klart en massa förberedelser och möten. När han blev sjuk startade en massa ryktesspridning och om Timpa gjorde något bus, vilket han gjorde, han är ju tonåring, blev detta uppblåst till oanade proportioner. Hela lärarlaget kom i gungning och sen även föräldrarna till en del av hans kompisar.

Sånt gör mig så himla ledsen. Ingen har hört av sig hit till oss och velat höra sanningen. En mamma talade till exempel om för mig att bara för att min son knarkar så ska han inte dra in hennes son i det. Jag förklarade att min son inte knarkar men jo då det gjorde han visst sa hon flera gånger och varken jag eller hon visste minsann vad våra barn hade för sig när vi inte var med. Väldigt sorgligt för henne då, men jag hade faktiskt tillbringat två månader dag och natt tillsammmans med min son inlagd på sjukhus i Malmö på låsta avdelningar så jag skulle nog ha märkt om han rymt från mig och knarkat. Dessutom är han ju drogtestad så där en 4-5 gånger.

Nu oroar jag mig för om den här "mobbingen" ska fortsätta när han kommer tillbaka. Timpa som kommit så långt med medicinering och sättet de jobbat på på utredningshemmet. Han är så klok och lugn och fin och jag är så glad att han är tillbaka på banan igen. Han kunde ju till och med varit död om han lyckats med sina självmordsförsök. Nej förstör någon hans väg tillbaka nu med sitt dumsnack så blir jag farlig, det lovar jag.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Så sköra vi är när det gäller våra barn! men samtidigt är vi starka som tigrinnor eller andra djur med (farliga) klor!
Vet du...efter att jag också har kämpat för min son i många år (han är 16, har än så länge diagnos adhd-damp med drag åt andra diagnoser som dock inte är helt klara än)så har jag kommit fram till att de föräldrar som kommenterar på det sättet som du beskriver här idag egentligen uttrycker sin rädsla för vad det egna barnet gör eller inte gör. De har sett att du aldrig ger upp kampen för din son och det är hotfullt. Hotfullt eftersom de måste se sina egna tillkortakommanden. De har inte lika bra koll på sina egna barn (kan finnas tusen olika anledningar till det...men i min värld är det bortförklaringar). Lättare då att säga saker om andra barn, oavsett om de är sanna eller inte.
Så: stå på dig! Du har genom allt lärt din son en vacker sak: att man kan lita på andra människor!! att de inte sviker även om det är jobbigt.
Och ang. skola: det kanske finns möjlighet för honom att byta skola, få vara ett oskrivet blad?
Styrkekram!

Anna-Eva sa...

Tack för dina ord Anni. De värmde. Och det där med skola har jag ju tänkt på men sonen vägrar, han SKA tillbaka :)
Skolan blev fö vald till Helsingborgs bästa och populäraste nyligen så jag hoppas väl att det ska gå bra.

Marsala sa...

Anni verkar vara en klok människa, men tyvärr är inte alla människor det. De må vara förlåtna för de är ju bara människor de med. Se det som en sjukdom du o Timpa får ha överseende med... ;)

Admin sa...

Men gud va jobbigt! Stackarn grabb, hoppas de får till medicineringen så han får balans i livet. Då får du det lugnare också.

Klart du ska kämpa för din son! På de dumma dumskallar som av okunskap sprider illviliga rykten!

Kram från en bloggarkamrat!

Anna-Eva sa...

Tack :)