onsdag, december 13, 2006

Annorlunda jultraditioner!


Jag skulle tycka att det var jättekul om ni kunde berätta om nån annorlunda jultradition som ni har.

Jag skrev ju till exempel nyss om vår heliga julskinka. Den är nämligen helig på så sätt att vi tillagar den och äter den VARM på julafton. Den bakas i ugnen under Kalle Anka och är färdig precis lagom efteråt. Då griljeras den och ett doppspad fixas genom att koka ur formen samt ta den avskurna svålen och vatten och koka ihop i kastrull. Sen silar man den och ett gott doppspad är fixat. Tycker vi i alla fall.

De gånger vi firat jul hos andra har vi saknat doften av den varma skinkan och varit tvungna att äta skinka en gång till hemma. Efter jul är ju skinkan billig också.

En annan annorlunda tradition skapade min mamma när vi var små. För att inte väntan på Kelle Anka och klappar skulle bli så lång fick vi en tomteluva under sängen på julaftonsmorgonen. Den innehöll ett par klibbiga knäckar, någon bit marsipangodis, en nöt, en clementin, kanske någon annan godisbit samt en jultidning. Denna tomteluva var min absoluta julfavorit och jag trodde långt upp i skolåldern att det var tomten som kom med den. Ja jag rodnar..

Så snälla skriv och berätta hur ni firar jul!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul med en glad blogg :P Jo som sagt så är min tradition att fira julafton mins två ggr, gärna fem, fast det har du nog inte missat ;-)
MVH/Hulda