söndag, december 24, 2006

Julefrid





Så var det då äntligen dags att fira jul. Vi började med glögg och pepparkakor och sen såg vi på Kalle. Sonen vägrade vara med om detta, men till maten tittade han fram och åt sig mätt på gravlax och baby bell. Därfter var det dags för den varma delen av julmaten. Mamma dukade av sillen och jag skulle fixa til skinka, prinskorv, köttbullar, brunkål och långkål. Skinkspadet skulle också värmas. Då sprack kastrullen och hett skinkspad flöt ut över mig, spisen och golvet. Det började ryka och osa och Togge torkade frenetiskt medan jag mest var sur och hade ont i min skållade fot och vaggade omkring innan jag kom mig för att dra av strumpan och spola den i kallvatten. Aj, aj, aj. Därefter fortsatte vi ätandet. Sen var alla vi andra klara men mamma hade bara kommit halvvägs, som alltid. Vi försökte sitta kvar och slog upp varsitt glas öl men tillsist sa hon att det var ok om vi gjorde nåt annat, hon blev bara nervös över att ha oss sittande där och stirra på henne. Så vi gick ner i källaren och hämtade upp gästsängen och Timpas julklapp. Sen var hon klar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror inte du var nykter! Timpa hade säkert lagt sig ändå för att ni är så tråkiga!
Morsan sitter ju kvar o tuggar även om ni dukar av!

Anonym sa...

Aj aj, stackars fot, nu kan ju du och johan bilda klubb eller ngt!
/Hulda