onsdag, augusti 27, 2008

Min plats i historien

SVT har en satsning i år där man kan skriva ner sin historia. Den behöver inte vara självupplevd utan det kan vara en skröna eller vad som helst bara det anknyter till en speciell plats i Sverige.

Min mammas barndomskamrat Lisbeth har skrivit flera stycken. Bland annat om sin barndom ihop med mamma på Rågåkra och även om sin mamma Ester som blev 106 år. Egentligen är det Ester själv som skrivit historien men Lisbeth låter oss få ta del av den.

Det är en jättekul satsning tycker jag. Några utvalda bidrag kommer att bli tv-program senare. Jag blev inspirerad och skrev en liten berättelse, jag också, om Rågåkra. Jag tillbringade ju nästan alla somrar där som barn. Trevlig läsning på er där ute!

3 kommentarer:

Marsala sa...

Men ojj, det plockades faktiskt "neikar" osså, dvs nekonsmultron. Hårdare och sötare än vanliga smultron och beständigare mot torkan. Nässlorna i trädgårdslandet är av en speciellt ettrig sort som kallas "etternässlor". Att bli bränd av dem var inte kul!
Angående hölass, så inträffade en del olyckor med löshö. Mamma vet att att en del hölass välte. Men visst var det jättekul när farbror Stig bröt mot alla lagar och förordningar, när vi hängde i flänsen till lastflaket!!!!! :-)

Marsala sa...

Typ 5-7 barn på en gång, när han tippade!

Anna-Eva sa...

Du får väl skriva en berättelse där du också.När du var liten fanns det väl fortfarande hästar också på gården och farfar var bonde och farmor levde.Fan neikar har jag inte tänkt på på åratal. Jag gillade dom.