måndag, juli 02, 2007

Drömtydning

I natt hade jag en märklig dröm. Jag drömde att Togge klagade över att det var getingar i badrummet. Jag sade till honom att det hänger en flugsmällare i duschen, det är bara att slå ihjäl dem. Men Togge ville att jag skulle göra det. Och jag slog men när jag slog var det plötsligt fåglar jag slog i hjäl. Vackra färggranna fåglar som jag slog tills de slutade sprattla. Jag mådde väldigt dåligt över att behöva göra detta.

Jag funderade väldigt över vad drömmen kunde betyda och när jag kollade i drömlexikon upptäckte jag följande.

Att drömma om:

Badrum - betyder att det finns ett behov av att rena sig emotionellt och psykologiskt. Man kan behöva göra sig av med känslomässigt och psykologiskt bagage. Badrum är en god drömsymbol.

Ohyra - En rätt vanlig dröm som betyder att man har oförlösta födelsebindningar till sina föräldrar, primärt modern.

Fåglar - Kännetecknas av att de befinner sig i luftelementet. Detta element är förbundet med hjärtcentrat och indikerar aspekter av frihet, oberoende och överskådlighet. Beroende på vilken fågel man drömmer om pekar drömmen på psykologiska tryck hos drömmaren som är under utveckling.

Död - Död är oftast en symbol över någon slags avslut. Det betyder ett slut på något och en början på något nytt. Drömmar om död är oftast en positiv symbolik.

Med tanke på vad jag går igenom just nu var drömmen alltså inte så konstig ändå.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle också vilja tyda drömmar, jag drömmer i massor och kommer alltid ihåg dom. Har du tips på hur jag kan göra för att tyda dom?

Anna-Eva sa...

Jag läser drömlexikon på nätet. De här gillar jag bäst.

http://wiki27.parsimony.net/wiki66765/bilder/Lexikonsidan.html

Sen får man klura lite själv och tänka efter men oftast hittar jag faktiskt en helt rimlig förklaring och det brukar kännas skönt.